SAJTKARTA SÖK PÅ SIDAN:
 
Återvinningscentralen Lämna mätarställning Min förbrukning Webmail
Elnät

Verksamhet
Kabelvisning
Pågående arbeten
Nätavgifter
Engångsavgifter
Avtalsvillkor
Övervakningsplan
Byggnader nära kraftledning
Kundens elkostnader
Effekt och energi
Historik
Nätområde
Samarbetspartner
För- och färdiganmälan
Registrering

Avbrottsersättning
Kundservice och Konsumenträtt
Fakturering och betalning
IBAN och BIC/SWIFT
Kontaktpersoner

Information om avbrottsersättning



Du är som kund berättigad till avbrottsersättning om du drabbats av ett sammanhängande strömavbrott om minst tolv timmar. Ersättningsbeloppet beror på avbrottsperiodens längd. Beloppet beräknas som en procentsats av den beräknade årliga elnätskostnaden, dock lägst ett minimibelopp motsvarande 2,0% av prisbasbeloppet (för närvarande 44 500 kronor). Maximal ersättning för en avbrottsperiod är 300% av den beräknade årliga elnätskostnaden, dock lägst 11 700 kronor.

Procentuell ersättning och minimibelopp

Avbrottsperiod
Ersättning i % av
årlig nätkostnad
Minimibelopp
12 - 24 h 12,5% 900 kr
24 - 48 h 37,5% 1 800 kr
48 - 72 h 62,5% 2 700 kr
72 - 96 h 87,5% 3 600 kr
96 - 120 h 112,5% 4 500 kr
120 - 144 h 137,5% 5 400 kr
144 - 168 h 162,5% 6 300 kr
168 - 192 h 187,5% 7 200 kr
192 - 216 h 212,5% 8 100 kr
216 - 240 h 237,5% 9 000 kr
240- 264 h 262,5% 9 900 kr
264 - 288 h 287,5% 10 800 kr
>288 h 300,0% 11 700 kr

Avbrottsperiod

Avbrottsersättningen betalas ut automatiskt. Du behöver alltså inte ansöka om att få ersättning efter ett strömavbrott. Ersättningen skall betalas ut senast sex månader från utgången av den månad då vi fick kännedom om avbrottet. Ersättningen erhålls vanligtvis genom ett avdrag på fakturan. Om du inte har fått någon avbrottsersättning efter fyra månader, eller om du anser att du har fått en felaktig ersättning, är du välkommen att kontakta oss på tfn 0381-19 20 20. Om ersättning inte har betalats ut i rätt tid får du även ränta enligt 6 § räntelagen.

Undantag från avbrottsersättning

Avbrottsersättning utgår inte om
- avbrottet beror på kundens försummelse
- överföringen har avbrutits för att vidta åtgärder som är motiverade av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla en god drift- och leveranssäkerhet
- avbrottet beror på ett hinder utanför vårt kontrollansvar
- avbrottet beror på fel i ett ledningsnät vars ledningar har en spänning om 220 kilovolt eller mer (stamnät)
- kunden var frånkopplad då avbrottet påbörjades.

Om du inte har fått avbrottsersättning och inte har gjort anspråk på ersättning från oss inom två år från det att avbrottet upphörde, går rätten till ersättning förlorad.

Skadestånd

Om du har drabbats av skador kan du ha möjlighet att erhålla skadestånd. Skadeståndskrav ska ske skriftligt och kvitton eller dylikt som kan styrka kostnaderna bör bifogas kravet. Avbrottsersättning avräknas från skadestånd som enligt ellagen eller annan lag betalas på grund av samma elavbrott.

Ytterligare information

Ytterligare information finns på Konsumenternas elrådgivningsbyrå. Du hittar även utförlig information i ellagen.

Överklagande

Anser du att du fått fel avbrottsersättning tar du i första hand kontakt med oss. Om du inte blir nöjd efter det kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, eller till allmän domstol (tingsrätt).

Eksjö Energi AB 575 80 Eksjö  Besöksadress: Telegatan 8  Tfn: 0381-19 20 00 Tfn Bredband: 0381-19 20 30  E-post:  info@eksjoenergi.se
© 2004 Eksjö Energi AB  Med ensamrätt.   Ansvarig utgivare:   Eksjö Energi AB     Webbproduktion:   Pascal Svensson
Bild startsida:    Annelie Sjöberg